1. מי צריך תקני ניהול

אם קיבלתם פוסט זה מחבר וגם אתם מעוניינים לאמץ את הגישה הניהולית המתקדמת המגולמת בתקן, לפעול לשביעות רצון לקוחותיכם ולעמוד בתקן הישארו איתי.

אתם מוזמנים להירשם לרשימת התפוצה ולהמשיך לקבל מידע נוסף על אופן יישום הגישה הניהולית וקבלת התעודה המתאימה.

 

להצטרפות לרשימת התפוצה

הפוסט הזה נכתב עבורכם, אלה הרוצים ללמוד שיטה בדוקה ומתקדמת לניהול עסק. בין אם מדובר בעסק קיים שלכם או עסק שאתם עומדים להקים, אם אתם רוצים להתקדם לעמדת ניהול כשכירים בעסק קטן או בינוני, או אפילו אם אתם כבר מנוסים בניהול ומחפשים טכניקה חדשה ומוצלחת יותר.

 

ניהול נדרש בכל ארגון, עסק, או פעילות קבוצתית שנועדה להשיג מטרה, והוא אינו דבר מקרי או אקראי. אפשר אולי להתייחס לניהול כ"אמנות" או להאמין כי כדי להוביל ולהנהיג ארגון דרושות תכונות מולדות מסויימות. אולם בעולם העסקי המודרני, ניתן ללמוד לנהל בצורה מדעית ומדוייקת, ולאמץ טכניקות מוכרות ומוכחות שנוסו מאות אלפי פעמים בארגונים שונים, במקומות ובזמנים שונים, והביאו לתוצאות מוצלחות שוב ושוב.

 

ניהול על פי תקן ניהול האיכות ISO 9001 יכול להתאים גם לכם, אם אתם רוצים לאמץ שיטה שתגביר את שביעות הרצון של לקוחותיכם, שתאפשר לכם, באופן עקבי ורציף, להוכיח את יכולתכם לספק להם מוצרים ושירותים העומדים בדרישותיהם ובדרישות כל דין, ואם אתם רוצים לאמץ שיטה שמאפשרת ניצול הזדמנויות תוך התייחסות לסיכונים הקשורים לארגון ולמטרותיו.  

 

קיימות שיטות ותיאוריות ניהול רבות בספרות המקצועית, ופוסט זה והבאים אחריו ייתמקדו בגישת ניהול האיכות על פי תקן ISO 9001. שורשיו של תקן זה מצויים בתורת הניהול הכולל לאיכות (T.Q.M), אולם נוסף לה נדבך אחד משמעותי.

 

תורת הניהול הכולל לאיכות (Total Quality Managament) היא תיאוריה המתווה דרך פעולה ואף מנחה כיצד יש לפעול במקרים ספציפיים, אך היא אינה מספקת מנגנון אמין שיבדוק, יפקח ויאשר שהארגון אכן פועל בהתאם לה. תקני הניהול השונים ו -ISO 9001  בראשם, מספקים את המנגנון הזה באמצעות תהליך של מבדק שמבוצע על ידי גורם בלתי תלוי, ועל ידי מערכת התעדה של גופים מוכרים המפוקחים על ידי גורמים בינלאומיים מורשים.

 
 

לפני שנתייחס לתוכן התקן ודרישותיו חשוב להבין את השימוש ב"תקן" בהקשר של מערכת ניהול. המושג "תקן" מתייחס למסמך המגדיר פרמטרים, בדרך כלל למוצר או לשרות, ומנחה כיצד לבחון אותם. כאשר מדברים על תקן למוצר הדבר ברור וכמעט מובן מאליו - יש בדרך כלל תכונות פיזיקליות שעל המוצר לקיים, וניתן לבחון אותו במעבדה ולקבוע האם המוצר "עומד בתקן" או לא.

 

פעמים רבות מטרתו של התקן היא ליצור אחידות בין מוצרים באותו תחום, או להגיע לתואמות במוצר המיוצר על ידי יצרנים שונים במקומות שונים בעולם. זאת, על מנת לאפשר ללקוח שימוש במוצרים מיצרנים שונים - למשל אחידות בהתקנים חשמליים ואלקטרונים או חיבורי רשתות תקשורת כגון USB, Blue thooth וכד'.

 

עם זאת, כאשר מדברים על מערכת ניהול של ארגון הדרישות המוגדרות בתקן שונות, והן מהוות בעיקר קווים מנחים. אין הכוונה ליצר מנגנוני ניהול אחידים או להנחות על אחידות, ואין ממש אפשרות לקחת את הארגון למעבדה ולבחון האם הוא עומד בדרישות. במקום זאת התקן מנחה לאמץ מנגנון של מבדקים הסוקרים את הפעילות והתהליכים המבוצעים בארגון ולאמוד האם הם תואמים את אותם קווים מנחים.

 

ההנחה העומדת בבסיס גישה זו היא כי על ארגון הרוצה להראות ללקוחותיו ולבעלי זיקה אחרים כי יש ביכולתו לספק תוצר (מוצר או שרות) שיעמוד בדרישות האיכות שנקבעו, לקיים מערכת ניהול איכותית המתוכננת בשיטתיות בהתאם לעקרונות התקן.

 

חשוב להדגיש כי במקרה זה התקן הוא אינו למוצר או לשירות המסופק על ידי הארגון, אלא למערכת הניהול של הארגון, כלומר לאופן בו הוא מנוהל - מתוך הנחה שארגון שמנוהל בהתאם לעקרונות התקן ופועל להשגת לקוחות שבעי רצון אכן מספק מוצר או שירות איכותי.

 

על עקרונות ודרישות התקן והדרכים להשגתם אתם ארחיב ואפרט בפוסטים הבאים.

לחזרה לרשימת המאמרים